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dc.creatorSales, Vinícius Gambi-
dc.date.accessioned2023-10-06T21:33:07Z-
dc.date.available2023-10-06T21:33:07Z-
dc.date.issued2023-06-19-
dc.identifier.citationSALES, Vinícius Gambi. Estudo de mudanças no perfil docente e discente do ensino superior brasileiro pós lei de cotas, por meio de análise dos microdados do censo da educação superior. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia de Produção) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/32648-
dc.description.abstractAffirmative action policies have proven to be important in reducing inequalities in Brazil. In this context, the Quota Law was enacted in 2012, which mandates reserved spots for Black, Brown, Indigenous, persons with disabilities, and/or low-income students from public schools. Systematized information is necessary to evaluate a public policy like this. This study aims to present the changes in the profiles of educators and students from 2009 to 2019 for the evaluation of affirmative actions, particularly the Quota Law, in Brazil during this period. For this, an analysis of the microdata from the Higher Education Census was conducted. After an exploratory analysis of the database and bibliographic studies, guiding questions were raised to steer the analysis, separated into educators and students. The microdata were then prepared, and comparisons of the data from the two years were made to show the developments over the period, indicating trends of increase and decrease for each subgroup analyzed. The analysis regarding educators generally shows an increase in the representation of Black, Brown, and Indigenous individuals, as well as progress in their qualifications. The analysis of students shows significant advances in percentage increase, in public and federal institutions, for enrolled brown students (41% and 40%), indigenous students (85% and 121%), but not for black students (0 and -19%). Disabled individuals saw large percentage increases for faculty members in public and federal institutions (139%, 90%, and 47%), and for students in public and federal institutions (189% and 240%).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Tecnológica Federal do Paranápt_BR
dc.rightsopenAccesspt_BR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_BR
dc.subjectProgramas de ação afirmativapt_BR
dc.subjectIntegração socialpt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectAffirmative action programspt_BR
dc.subjectSocial integrationpt_BR
dc.subjectEducation, Higherpt_BR
dc.titleEstudo de mudanças no perfil docente e discente do ensino superior brasileiro pós lei de cotas, por meio de análise dos microdados do censo da educação superiorpt_BR
dc.title.alternativeStudy of changes in the profile of faculty and students in brazilian higher education after the quota law, through analysis of microdata from the higher education censuspt_BR
dc.typebachelorThesispt_BR
dc.description.resumoAs políticas de ações afirmativas têm se mostrado importantes para a redução das desigualdades no Brasil. Nesse sentido, foi publicada em 2012, a Lei de Cotas, que determina reserva de vagas para estudantes pretos, pardos, indígenas, deficientes, e/ou de baixa renda, advindo de escolas públicas. São necessárias informações sistematizadas para avaliar uma política pública como essa. Este estudo tem por objetivo apresentar as alterações no perfil docente e discente, de 2009 para 2019, para avaliação das ações afirmativas, em especial a Lei de Cotas, no Brasil, nesse período. Para isso foi realizada uma análise dos microdados do Censo da Educação Superior. Após análise exploratória da base e estudos bibliográficos, foram levantadas perguntas diretoras, para guiar a análise, separadas em docentes e discentes. Então os microdados foram preparados e foram realizadas comparações dos dados dos dois anos para mostrar as evoluções no período, mostrando tendências de aumento e redução para cada subgrupo analisado. A análise de discentes, apresenta grandes avanços em aumento percentual, nas públicas e federais, para alunos matriculados pardos (41% e 40%), indígenas (85% e 121%), mas não para pretos (0 e -19%). Deficientes tiveram grandes aumentos percentuais para docentes, nas públicas e federais (139%, 90% e 47%) e para discentes, nas públicas e federais (189% e 240%).pt_BR
dc.degree.localLondrinapt_BR
dc.publisher.localLondrinapt_BR
dc.contributor.advisor1Tondato, Rogério-
dc.contributor.referee1Ferreira, José Angelo-
dc.contributor.referee2Tondato, Rogério-
dc.contributor.referee3Tondato, Silvana Rodrigues Quintilhano-
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programEngenharia de Produçãopt_BR
dc.publisher.initialsUTFPRpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOpt_BR
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