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dc.creatorPiconi, Larissa Bassi-
dc.date.accessioned2022-05-19T23:09:31Z-
dc.date.available2022-05-19T23:09:31Z-
dc.date.issued2014-12-
dc.identifier.citationPICONI, Larissa Bassi. Teaching languages to deaf students in Brazil at the intersection of discourses. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 14, n. 4, p. 881-903, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/QzSW8jmn7QYqfdSpsSFbFQQ/?lang=en. Acesso em: 18 maio 2022.pt_BR
dc.identifier.issn1984-6398pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28607-
dc.description.abstractThis work aims to discuss multilingual issues involving teaching languages to the deaf in Brazilian schools. For this purpose, it proposes an analysis of a set of materials produced by the Brazilian Ministry of Education aimed at situating means through which to act, represent and identify the deaf, as well as practices of teaching Brazilian Sign Language and Portuguese to this social group, based on the Critical Discourse Analysis (CDA) framework. Investigating discursive practices on this issue is important, as it allows one to identify the changes in the maintenance/transformation of recognition issues regarding the deaf in the Brazilian context. This analysis illustrates a multiplicity of voices that work to establish controversy upon evoking different meanings and a power struggle regarding the preservation of rules that currently guide the processes of language teaching for the deaf in an inclusive perspective.pt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Linguística Aplicadapt_BR
dc.relation.urihttps://www.scielo.br/j/rbla/a/QzSW8jmn7QYqfdSpsSFbFQQ/?lang=enpt_BR
dc.rightsopenAccesspt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_BR
dc.subjectLinguagem e línguas - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectAnálise crítica do discursopt_BR
dc.subjectSurdos - Educaçãopt_BR
dc.subjectLanguage and languages - Study and teachingpt_BR
dc.subjectCritical discourse analysispt_BR
dc.subjectDeaf - Educationpt_BR
dc.titleTeaching languages to deaf students in Brazil at the intersection of discoursespt_BR
dc.title.alternativeEnsino de línguas para alunos surdos no Brasil na interseção dos discursospt_BR
dc.typearticlept_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetiva discutir questões acerca do ensino de línguas para surdos nas escolas brasileiras e, para tanto, propõe analisar um material produzido pelo Ministério da Educação a fim de situar modos de agir, representar e identificar os surdos e as práticas de ensino da Língua de Sinais Brasileira e a Língua Portuguesa para esse grupo a partir do referencial da Análise do Discurso Crítica. Investigar práticas discursivas sobre essa questão é importante, pois possibilita identificar movimentos de manutenção/transformação das questões de reconhecimento dos surdos no contexto brasileiro. A análise aponta para uma multiplicidade de vozes que operam para o estabelecimento da polêmica ao evocar diferentes sentidos e uma luta pelo poder em relação à preservação das regras que atualmente orientam os processos de ensino de línguas para os surdo em uma perspectiva inclusiva.pt_BR
dc.publisher.localLondrinapt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982014005000022pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADApt_BR
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
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